De deurbel gaat, een wat oudere doch net geklede man komt binnen en begroet me.
Met een kopje koffie erbij gaan we zitten en op ons gemak beginnen we een gesprek.
Hij heeft een fluwelen stoffen siertas bij zich en haalt hier een nog sierlijkere keris uit.
Zo! Zegt hij terwijl ik een museumstuk in mijn handen krijg.
Hier zit een gat en daar wil ik graag een ornament voor hebben.
Het was een heel bijzondere keris.
Uit het olifanten ivoren schip komt een lemmet van damascus staal (wahyu tumurun).
De complete schede gemaakt van suasa een goudlegering, versierd met allerlei ornamenten.
Een van die ornamenten is bijvoorbeeld een naga versiering met een roosdiamant er in.
Het handvat is gemaakt van potvisivoor en gedateerd rond het jaar 1300.
In eerste instantie was ik verbaasd en eerlijk gezegd ook enigszins overdonderd.
Stel je toch eens voor dat je iets fout doet met zo’n bijzonder stuk.
Maar al snel wisten we samen uit te komen op een optie die ons beide beviel. Het zou een bloem worden.
Hoe en wat wist ik nog niet helemaal dus ik vroeg hem mij wat tijd te geven om de bloem te ontwerpen.
Uiteindelijk werd het deze bijzondere lotusbloem, samengevoegd met de robijn die de klant er graag in verwerkt wilde zien, deze gezet in de stampertjes van de bloem.
De Lotusbloem groeit van origine uit moerassen en modder maar is zelf bijzonder schoon en mooi.
Om deze eigenschappen wordt de bloem gebruikt als een teken van reinheid en wedergeboorte.
Ik heb hiervoor gekozen omdat het goed paste binnen het algehele thema van de florale versieringen die al te vinden waren op het schip en de schede van de keris.
Het was een bizarre en onwaarschijnlijk bijzondere opdracht en ik ben ontzettend trots op dit resultaat.